دستگاه ضبط دوربین مداربسته (DVR) و (NVR) چیست و چه کاربردی دارند؟

_دستگاه های NVR با دستگاه DVR.png

دستگاه ضبط دوربین مداربسته (DVR) چیست و چه کاربردی دارند؟

در این مقاله قصد داریم به انواع و کاردبردهای این دستگاه ها بپردازیم و توضیحاتی را به اختصار عنوان کنیم با ما همراه باشید.

در سیستم های دوربین مداربسته بطور کلی دو نوع دستگاه ضبط کننده وجود دارد، دستگاه DVR که برای دوربین های مداربسته آنالوگ به کار میرود و دستگاه NVR برای دوربین های مداربسته تحت شبکه جهت ضبط و ذخیره تصاویر استفاده میشود.

 

دستگاه DVR هایک ویژن مدل DS-7216HQHI-M1/S

DVR مخفف Digital Video Recorder به معنای سیستم ضبط کننده دیجیتال است.

این دستگاه از طریق کابل که به ورودی آن متصل می شود تصاویر آنالوگ را از دوربین مداربسته دریافت و آنها را به دیجیتال تبدیل می کند و در آخر تصاویر را به هارد دیسک انتقال داده و ذخیره می کند.

در واقع این دستگاه برای مشاهده تصاویر دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. به این دستگاه میتوان چندین دوربین مداربسته را از طریق کابل شبکه متصل کرد زیرا یکسری از مدل های این دستگاه دارای چندین پورت ورودی میباشد.

پس این دستگاه ها برای دوربین های مداربسته آنالوگ مورد استفاده قرار میگیرند.

کاربرد دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR چیست؟

  • ذخیره و نگهداری تصاویر دوربین های مداربسته
  • قابلیت نمایش تصاویر ذخیره شده در دوربین مداربسته به صورت پیوسته
  • تنظیمات تصاویر مطابق با نظر و میل کاربر 
  • قابلیت اتصال به شبکه و ارسال تصاویر

 

مزایای استفاده از دستگاه ضبط دوربین مداربسته DVR چه موارد است؟

هزینه مقرون به صرفه

عدم نگرانی از قطع شدن تصویر

استفاده آسان

دستگاه

طبقه بندی دستگاه ضبط دوربین مداربسته یا دستگاه DVR به چه طریق صورت می گیرد؟

دستگاه های DVR را به چند طریق می توان طبقه بندی کرد ولی مهمترین جنبه برای طبقه بندی آن ها از طریق تعداد کانال های تصویر و رزولوشن تصاویر ضبط شده است .

میتوانید انواع دستگاه های DVR موجود در سایت را مشاهده و بررسی نمایید.

لذا دستگاه های DVR از نظر تعداد کانال تصویر شامل موارد ذیل می باشد:

  • دستگاه DVR 04CH کانال: قابلیت نصب تا 4 دوربین را دارد.
  • دستگاه DVR 08CH کانال: قابلیت نصب تا 8 دوربین را دارد.
  • دستگاه DVR 16CH کانال: قابلیت نصب تا 16 دوربین را دارد.
  • دستگاه DVR 32CH کانال: قابلیت نصب تا 32 دوربین را دارد

دستگاه ضبط دوربین مداربسته (NVR) چیست و چه کاربردی دارند؟

کلمه NVR مخفف عبارت Network Video Recorder بوده و کار آن ذخیره سازی عکس ها و مدیریت آنها و ارائه قابلیت هایی مانند تشخیص چهره افراد، تشخیص پلاک خودرو، شمارش افراد وغیره است. این دستگاه ها عملکردشان شبیه سرور کامپیوتر است اما تفاوت آنها در این است که استفاده و راه اندازی NVR آسانتر می باشد.

این دستگاه ضبط کننده توانایی پردازش تصاویر در خود دوربین های تحت شبکه را دارد. دوربین های تحت شبکه یا IP دارای چیپ ست می باشند که پردازش و انتقال تصویر و ارسال صدا را به دستگاه ضبط کننده انجام می دهند. اگر از نظر سخت افزاری این دوربین ها قوی باشند قابلیت های هوشمندانه آنها و میزان قدرت تجزیه و تحلیلشان نیز افزایش پیدا می کند.

نکته: اتصال دوربین های تحت شبکه از طریق کابل های CAT6 و CAT5 انجام می شود. البته برای اتصال به دستگاه ضبط کننده نیازی به اتصال فیزیکی نیست و همان که در یک شبکه قرار بگیرند اتصال برقرار خواهد شد.

ویژگی های دستگاه ضبط کننده NVR :

تعداد کانال : دستگاه های ان وی آر براساس تعداد کانال هایی که دارند دسته بندی می شوند که این کانال ها نیز بیانگر تعداد دوربین هایی است که دستگاه میتواند از آنها پشتیبانی کند. به همین دلیل دستگاه های ان وی آر با تعداد کانال های 4،8،16،32 وغیره در بازار موجود است.

رزولوشن : هر دستگاه NVR تصاویر خود را با رزلوشن های متفاوتی ذخیره می کند. به همین دلیل دستگاه NVR توانایی پشتیبانی از دوربین هایی با رزلوشن مشخصی را دارند. برای مثال اگر دستگاه ضبط کننده ای رزولوشنی 4 مگاپیکسلی دارد از دوربین های 5 مگاپیکسل نمی تواند پشتیبانی کند و تصاویر آنها را نهایتا با همان 5 مگاپیکسل ضبط می کند.

کیفیت ضبط تصاویر در کانال ها : هر کانالی از دستگاه NVR دارای کیفیت ضبط متفاوتی نسبت به بقیه کانال ها دارد. برای مثال در ضبط کننده 16 کاناله، کیفیت ضبط در 8 کانال میتواند 5 مگاپیکسل و در 4 کانال 3مگاپیکسل و در 4 کانال دیگر 2 مگاپیکسل باشد.

تعداد هارد : ممکن است هر دستگاهی پشتیبانی از تعداد مشخصی هارد را داشته باشد. دستگاه های NVR می توانند از 16،8،4،2،1 هارد SATA پشتیبانی کنند.

خروجی تصاویر : برای دیدن تصاویر در مانیتورها، خروجی هایی وجود دارند. خروجی های HDMI , VGA برای اتصال به تلویزیون و یا مانیتور کاربرد دارد و خروجی LAN برای اتصال دادن به کامپیوتر و شبکه استفاده می شود.

فشرده سازی : جهت کم حجم شدن تصویر دوربین های مداربسته هایک ویژن در زمان ارسال و ذخیره کردن اطلاعات از کدک هایی برای کدگذاری استفاده می شود. این کدک ها شامل H.264 ،H.264 ،H.265+ ،H.265+ هستند.

پهنای باند : دستگاه های ضبط کننده پهنای باند ورودی و خروجی معینی دارند. این پهنای باند مشخص کننده میزان حجم اطلاعات ورودی و خروجی دستگاه است. هر چه میزان پهنای باند دستگاه زیاد باشد، نشان دهنده این است که میتوان از دوربین های با کیفیت تصویر بالایی پشتیبانی کرد.

پورت POE : این امکان به نوعی منبع تغذیه است. این پورت موجب می شود که تغذیه دوربین از طریق کابل تصویر هم امکانپذیر باشد. در نتیجه منبع برق کل دوربین ها از طریق دستگاه فراهم می شود.

انواع وظایف دستگاه NVR :

  • ثبت و ضبط تصاویر دوربین های تحت شبکه
  • پخش زنده و یا بازپخش فیلم های دوربین
  • ایجاد تنظیماتی برای تصویر مانند روشنایی، رنگ
  • ارسال جریان برق به دوربین ها
  • آنالیز تصویر براساس قابلیت هایی مانند تشخیص چهره، نقشه گرمایی و..
  • ذخیره کردن فیلم های دوربین براساس انواع حالت های ضبط
NVR
maryam.ansari2020
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *